Koncertek

Gate 69, Mag, HereWeAre
2018. szep. 21. 19:30
Debrecen, Kaptár
Gate 69
Mag
HereWeAre

Diktátor, Stádium, Yulius25
2018. szep. 29. 19:00
Debrecen, Kaptár
Diktátor
Stádium
Yulius25

Nemzeti Hang, Molto, Kazah
2018. okt. 05. 19:00
Debrecen, Kaptár
Nemzeti Hang
Molto
Kazah

2018. okt. 19. 19:00
Debrecen, Roncsbár
P.Mobil
Radar

2018. okt. 20. 20:00
Debrecen, Kaptár
Akela

A Tour For The Demented 2018
2018. nov. 22. 19:00
Budapest, Barba Negra Music Club
Annihilator

2018. dec. 22. 19:00
Debrecen, Roncsbár
P.Box

Iron Maidnem interjú

2010. november 17. (szeda) 21:42

Iron Maidnem

Hogyan ismerkedtetek meg a keményebb zenékkel, kik voltak a legnagyobb hatással Rátok?

Miska: Az attól függ, hogy mit tekintünk keményebb zenének. Az, amit én annak a pillanatnak tekintek, amikor igazán kinyílt a szemem a Zenére, az az általános iskolás hetedikes osztálykirándulásunkon történt. Az egyik osztálytársam hozott egy magnót és az egyik kazettán volt egyetlen AC/DC szám, a Dirty Deeds Done Dirt Cheap. Én meg csak lestem, hogy ilyen is van? Egész odáig nem tartottam sokra a zenét egyáltalán, bár már évek óta jártam zeneiskolába, de ott persze csak unalmas bécsi klasszikusokat tanultuk és szerettem ugyan a Hungáriát és a HBB-t, de egyik sem volt rám ilyen nagy hatással. Később a rádióban hallottam Black Sabbath-ot. Elsőre az Iron Man riff-je jött be, de igazán az Electric Funeral miatt kattantam rájuk. Napokon keresztül csak az a szám ment e fejemben. Aztán az unokatesómnál sokat hallottam Maiden-t, láttam a lemezborítókat, de valahogy nem jött be a zenéjük egy darabig. Egész addig, míg az 1984-ben az első magyarországi Maiden koncert beharangozójaként az akkori egyetlen könnyűzenei műsorban, a Zenebutikban, leadták a Number of the Beast klipjét. Akkor kattantam rá a Maiden-re. A Metallica a Master of Puppets lemezzel, azon is a Leper Messiah miatt jött be. A Megadeth a Peace Sells és a Wake Up Dead című számok miatt tetszett, és mint az Exit zenéjén ez elég erősen hallatszott, sokáig Dave Mustaine volt a legnagyobb hatással rám. Aztán egyszer vizsgaidőszakban elkezdtem a Sepultura Beneath the Remains című lemezét hallgatni kikapcsolódásként, akkoriban kezdtek megtetszeni, de igazán az Arise lemezzel és az első pesti koncertjükkel férkőztek be a kedvenceim közé. És hát az egyik legnagyobb kedvenc Zakk Wylde. Rá Ozzy Miracle Man című számának a klipjében figyeltem fel. A furcsa az, hogy Ozzy zenéje, egy-két szám kivételével, sosem tetszett igazán, csak az ahogy Zakk gitározik benne.

Töfi: Én 1982-ben kezdtem el komolyan érdeklődni a zene iránt. 12 éves voltam ekkor és a keményebb zenékből az Eddát szerettem meg először. 1983-ban még volt szerencsém látni őket az eredeti felállással élőben! Még abban az évben belezúgtam a Motörheadbe, aztán hamarosan jött az Iron Maiden, Metallica, Judas és hasonló csapatok. Később pedig a Helloween és King Diamond is nagy kedvencek lettek.

Nem vagytok zöldfülű kis gitáros palánták, ez tény. De hosszú út vezetett egy full profi Iron Maiden Tribute zenekarhoz. Pár mondatban foglaljátok össze legyetek szívesek eme nagyszerű utazást, mivel zsenge koromból kifolyólag én csak a Macbeth és Exit zenekarok egykori létezésével vagyok tisztában. Hozzáteszem, a 90-es évek közepén nagy rajongótok voltam.

Miska: Az az érdekes, hogy mi Töfivel tulajdonképpen egyszerre és együtt kezdtünk el gitározni, ráadásul Maiden számokat. OK, hogy én 9 éves koromtól jártam zeneiskolába, de annyira nem érdekelt, hogy azt igazándiból nem nevezném gitártanulásnak. Töfivel álltunk össze egy ifjúság klub bulira először, hogy eljátsszuk a Run to the Hills-t, a Children of the Damned-et és a Breaking the Law-t (na jó, ez Judas Priest) egy olyan zenekarban, aminek akkor még se neve se dobosa nem volt J. Aztán ebből lett az Eclipse nevű zenekar. Ennek a második koncertje volt a búcsú koncert. J Aztán mentem az Exitbe. Ez az első magyarországi techno thrash zenekarok egyike volt. Jelent meg néhány kazettánk, néhányszor feloszlottunk és ennél egyszer kevesebbszer össze is álltunk. Volt, hogy csak gitáros voltam, volt, hogy gitáros-énekes. Aztán volt egy Horsefuckers nevű zenekarom, ahol csak feldolgozásokat játszottunk. És ezek után jött a Maidnem.

Töfi: Az Eclipse után, 1988-ban Budapestre kerültem főiskolára és ott hamarosan összehoztuk az Euphoria zenekart. Néhány évvel ezután hívtak el a szolnoki Macbethbe zenélni, amit örömmel elvállaltam. Ez 1992 környékén lehetett. 1996-ban pedig már megalakult a Maidnem, tehát igazából nem játszottam túl sok csapatban. Közben persze rövidebb időkre megfordultam itt-ott. A Maidnem viszont már 15 éves lesz jövőre, tehát mindenképpen a legkomolyabb csapatom.

Kipróbált muzsikusokból állt/áll a Maidnem. Milyen nehézségeket kellett leküzdenetek az első időszakokban? Vagy esetleg minden pikk-pakk összeállt?

Miska: Úgy indult a zenekar, hogy ugye a gitárosok adottak voltak. Patrik személyében az énekes is adott volt, mert pont azért kezdtünk bele a Maidnem-be, mert ő jól tudott Maiden számokat énekelni és ráadásul ő találta ki a nevünket is. Dobosra Töfinek volt ötlete. Csak megfelelő basszusgitáros nem jutott eszünkbe. Aztán nekem beugrott, hogy mikor Béláék vették fel a stúdió anyagukat, akkor a felvételeket vezető srác megjegyezte, hogy milyen "Steve Harris-es" témákat játszik ez a Béla gyerek. Én meg gondoltam, hogy akkor próbáljuk meg milyen, ha tényleg Harris témákat játszik.

Töfi: Nehézség általában csak a dobos poszton volt. Nagyon nehéz igazán jó dobost találni erre a feladatra. Szerencsére mindig is jó dobosokkal játszhattunk, de többször is olyan ember töltötte be ezt a posztot, aki nem Szolnokon lakott, így aztán régebben elég nehéz volt próbákat szervezni.

Szinte tökéletesen hozzátok a lemezverziók varázslatos profizmusát... mi a titkotok? Mennyit próbáltok?

Miska: Köszönjük a dicséretet. Szerencsére jó énekeseket találtunk, mind Patrik mind Zoli személyében. Ez természetesen sokat dob a zenekaron. Töfi szeret a legapróbb, alig hallható részletekkel is elmolyolni. Ez is hozzájárul ahhoz, hogy a Maiden hatás összeálljon. Viszont az az igazság, hogy volt egy olyan, elég hosszú, időszak, mikor szinte egyáltalán nem próbáltunk. Csak évente talán egyszer-kétszer.

Töfi: Szerencsére az utóbbi években sokat tudunk próbálni, mert Krisztián itt lakik Szolnokon. Ráadásul szemtelenül fiatal, így szinte mindig ráér. :) A Maiden sound titka szerintem a részletekben van. Náluk mindenki nagyon egyéni játékstílussal rendelkezik és ebből áll össze az a jellegzetes Maiden hangzás, ami annyira egyedi. Így aztán sokat kell foglalkozni az apró trükkökkel, ami a zenéjükben található, nem elég csak úgy nagyjából eljátszani a témákat. El lehet persze játszani felületesen is, de akkor hiányozni fog belőle az az igazi Maiden feeling, ami miatt a legtöbben szeretjük őket.

Miért pont Iron Maiden?

Miska: Mert Patrik tök jól énekelt Bruce Dickinson témákat, és mert kitalálta az Iron Maidnem nevet. Amúgy elég erősen gondolkodtunk Töfivel, hogy Metallica vagy inkább Maiden számokat játsszunk-e. Mivel Töfi épp az alakulásunk előtt játszott egy Metallica esten az E-Klubban, gondoltuk, hogy most inkább a Maiden-nel foglakozzunk, aztán majd később lehet, hogy elővesszük a Metallicát. Ez egyelőre nem történt meg, bár a mindenféle (túlnyomó részt német) Metallica tribute-ok gitárosaival többnyire meg szoktam osztani néhány sör után, hogy hogy is van tulajdonképpen egy-egy téma James Hetfield előadásában.

Töfi: Nekem a legmeghatározóbb zenekar mindig is a Maiden volt. Nagyon sokféle zene hatott rám, de igazából miattuk lettem gitáros. Amikor elkezdtem Patrikkal dolgozni a Macbeth-ben, akkor jött az ötlet, hogy csinálni kellene egy ilyen csapatot. Szóltam Miskának és pár nap múlva össze is ültünk kitalálni a műsort. 30 dalt írtunk akkor össze, amit meg szeretnénk tanulni. Aztán elosztottuk, hogy melyik dalban ki játssza Dave részeit és ki Adrian-ét. Nem ragadtunk le egyik gitárosnál sem, mert mindkettőjük játékát szerettük mindketten. Azt a listát azóta is őrzöm egyébként! Persze akkor ez a 30 dal valami távoli elérhetetlen célnak tűnt. Akkor nem hittem, hogy tényleg meg fogjuk tanulni az összeset, pedig ma már több mint 70-nél járunk!

Kedvenc Maiden lemez, kedvenc dal?

Miska: A kedvenc lemezek: Piece of Mind, Powerslave, Number of the Beast, Killers, Seventh Son, A Matter of Life and Death és The Final Frontier.
A kedvenc számok: Alexander the Great, Back in the Village, Rime of the Ancient Mariner, Number of the Beast, Powerslave, Seventh Son, Isle of Avalon.

Töfi: Kedvenc lemezek: Somewhere In Time, Seveth Son, Powerslave, Number Of The Beast, Piece Of Mind, Brave New World, The Final Frontier.
Kedvenc dalok: Seventh Son, Alexander The Great, To Tame A Land, Powerslave, Infinite Dreams, Nomad, Hallowed Be Thy Name, When The Wild Wind Blows

Ti könnyebben vészeltétek át az énekes váltást, mint az igazi zenekar. Mennyire fogadták el a rajongók a Patrik helyén remekül helytálló Kiss Zolit? Az idei Hegyalja bulitokat lekéstem, de Miska egy sör mellett felhomályosított erről-arról... például arról, hogy újra Bozsik Patrik a Magyar Dickinson. Hogy is van ez?

Miska: Nem. Patrik csak kisegít, mikor Zoli nem ér rá. Zoli az énekesünk továbbra is, csak ha ő nem ér rá, akkor helyettest kell találnunk és erre Patrik a legjobb. Amúgy kezdetben sokan húzták a szájukat, hogy hát ők az „igazi Dickinson klón” Patrikkal szoktak meg minket, de mikor meghallották Zoli hangját, akkor persze elszállt minden kételyük. Most épp fordított a helyzet, például Németországban, mert ott meg Zolival ismertek meg minket. Így aztán elég kellemetlen helyzetek szoktak adódni, mikor a klubtulaj elkezd érdeklődni, hogy miért jöttünk énekes nélkül vagy a fesztiválszervező hisztizik, hogy már a beállás alatt vagy 30-an mondták, hogy ez az énekes nem "Zoltan Kiss".

Töfi! Azt ugye sok olvasó tudja, hogy Te vagy a Magyar Rock sound császára. No de a Többiek mivel foglalkoznak?

Miska: Én műszaki szakszövegíró vagyok. Angolul írok mindenféle technikai dokumentációkat, használati utasításokat, súgókat szoftverekhez.

Töfi: Krisztián zeneiskolában tanul Budapesten, Béla pedig nálam dolgozik a stúdióban már néhány éve. Zoli és Patrik pedig szinte mindig énekel valahol. :)

Mit tanácsolnátok egy kezdő Rock/Metal gitárosnak? Ejthetnétek pár szót a gitármotyótokról is... én pl. nagyon kíváncsi vagyok mitől ilyen kristálytiszta, ám mégis nagyon dögös a hangzásotok.

Miska: Mindenképpen sokat kell gyakorolni. Ajánlott gitártanárt is keresni, mert a neten található illetve a boltokban kapható oktatóanyagokat azért nem baj, ha elmagyarázza valaki, de persze gyakorlás nélkül sem a tanár sem az oktatóanyag nem ér semmit.
A gitárcuccal kapcsolatban: Nekem furcsamód az a gitárom jött be leginkább, amin elkezdtem (elektromos) gitározni. 16 évesen kaptam ezt a Musima Lead Star-t. Igaz, hogy elég sok átalakításon esett át: kicseréltem a pick up-jeit EMG-kre. 81-es van a húrláb mellett és 85-ös a nyaknál. A teste égerfából készült mint az '57-es Fender Stratocaster-eknek is, ezért ez maradt, de a nyakát Medgyesi Tibor hangszerkészítővel kicseréltük egy általa a kezemre készített nyakra. Azóta sem találtam olyan gitárt, aminek jobban tetszene a nyaka. Érdekes volt, mert pont Exit ment a rádióban, mikor ezen dolgozott és épp az én szólóm végéig adták le a számot. Mondta is, hogy ahhoz a stílushoz, amit én játszom, nem az a nyak kell, amit én kértem. Elmondta, hogy mi is a nekem való és meg is csinálta. Igaza lett. A cucc többi része attól függ, hogy mekkora helyen játszunk. Általában egy csöves Laney Clip erősítőn és egy DigiTech RP-50-es multieffekten szoktam játszani, ami elé egy MXR Phase 90 és egy Cry Baby wah van kötve. A nagyobb színpadokon pedig egy Marshall JVM 410H erősítőn szoktam játszani, aminek az effekt loop-jában egy Rocktron Hush Super C zajzár és egy Rocktron Replifex multieffekt van. Persze az MXR Phaser és a Cry Baby ez elé a cucc elé is oda van kötve.

Töfi: A hangzásunk nem a cuccunktól lesz kristálytiszta, hanem a 25 év gitározástól! :) Persze az is sokat számít, hogy min tolja az ember, de a sound nagy része valóban a kézben van, ahogy mondani szokták. Meg azért szerencse is kell hozzá, hogy jó hangosítást fogjon ki az ember. Nem könnyű Maiden-t hangosítani és egy fesztiválon például sajnos nem lehet 5 perc beállással elérni azt a megszólalást, amit a saját bulikon meg tudunk valósítani. Én jelenleg egy ESP Horizon gitáron játszom a koncerteken. A színpadra egy hasonló cuccot raktam össze, mint amit a Maiden is használ. Marshall JMP-1 előfok és Marshall 9100 végfok a cucc alapja egy Marshall 1960 ládával. Egy TC Electronic G-major II-vel oldom meg az effektelést, de használok egy nagy ritkaságnak számító Roland Dimension D-t is. Ez egy speciális, chorushoz hasonló effekt, amiket főleg a tiszta soundokhoz használok.

Egy üzenet a portál látogatóinak...

Miska: Debrecen rules!!!


<< vissza a hírekhez